Guppy Indicator voor MetaTrader 4: Analyse van Korte en Lange Trends

Mike 2015.07.08 21:09 42 0 0
Bijlage

De Guppy Indicator, ontwikkeld door Daryl Guppy, is een krachtige tool voor traders. Deze indicator bestaat uit 6 exponentiële voortschrijdende gemiddelden (EMA's) van 3, 5, 8, 10, 12 en 15 periodes. Deze gemiddelden helpen je de richting en de kracht van de korte termijn trend, oftewel de speculantentrend, te bepalen. Daarnaast kun je deze indicator combineren met een tweede groep van zes EMA's, die de richting en kracht van de lange termijn trend, ofwel de investeerderstrend, meet. Deze laatste groep bestaat uit EMA's van 30, 35, 40, 45, 50 en 60 periodes, zoals Daryl Guppy aanbeveelt voor de dagelijkse grafieken.

Hoewel deze indicator oorspronkelijk is ontworpen voor dagelijkse grafieken, is hij ook bruikbaar op andere tijdframes, zoals M15 of H1, met dezelfde periodes en instellingen.

Wat deze indicator uniek maakt, is dat je de soort Moving Average, de periode en de toegepaste prijs kunt aanpassen – denk hierbij aan high, low, open, close, typical en gewogen prijs van de bars die gebruikt worden om de gemiddelden te berekenen. Hiermee kun je de indicator personaliseren voor de tijdframes waar jij je het meest comfortabel bij voelt, of om de indicator gevoeliger te maken voor kleine veranderingen in de huidige trend.

Beide groepen EMA's kunnen dienen om de overeenstemming of onenigheid tussen deze twee soorten traders – investeerders en speculanten – te meten. Dit biedt je een beter inzicht in de strijd tussen hen, wat kan leiden tot betere instapmomenten in lijn met de huidige trend of opkomende veranderingen.

Wil je weten hoe je deze indicator kunt gebruiken? Kijk dan eens op de volgende links:

Een interessante observatie is dat wanneer de twee groepen EMA's parallel en dicht bij elkaar liggen, er veel overeenstemming is tussen investeerders en speculanten. Dit wijst vaak op een grote beweging die op het punt staat te gebeuren. Zoals beschreven in "Market Wizards", doet dit denken aan de stille momenten op Wall Street, wanneer de prijzen stilstonden voordat er een grote beweging plaatsvond die iedereen in vervoering bracht.

Tot slot wil ik benadrukken dat ik geen programmeur ben. Deze indicator is oorspronkelijk voor mijn eigen gebruik gemaakt, maar ik wil hem nu graag met jullie delen. In deze tweede versie heb ik bovendien de mogelijkheid toegevoegd om de voortschrijdende gemiddelden te verschuiven, zoals aanbevolen door een gebruiker.

Guppy Short

Input Parameters

Suppy Long and Short

Lijst
Reactie 0