Ondersteunings- en Weerstandsniveaus in de Handel

Mike 2008.04.26 19:23 29 0 0
Bijlage

Auteur: ug

Deze indicator is gebaseerd op de methode die beschreven is door Vladislav Antonov (je kunt zijn sessiebeoordelingen bekijken op Viak of Alpari). Ik kon zo'n indicator niet vinden op het internet, dus heb ik besloten om er zelf een te maken. Hieronder volgt een korte samenvatting van zijn beschrijving:

Ik hoef je niet uit te leggen wat ondersteuning en weerstand zijn. Er zijn veel methoden om prijsniveaus te bepalen. Mijn eigen berekeningen zijn echter wat ik toepas. De dynamische steun- en weerstandslijnen worden bepaald door MA-lijnen, terwijl de statische niveaus worden berekend op basis van een groter tijdsbestek.

1. Voor het berekenen van intraday niveaus voor één uur, neem je de High, Low en Close waarden van de voorgaande één-uurs candlestick.
2. Voor het berekenen van intraday niveaus voor één dag, neem je de High, Low en Close waarden van de voorgaande één-dag candlestick.
3. Voor het berekenen van intraday niveaus voor één week, neem je de High, Low en Close waarden van de voorgaande één-week candlestick.

In mijn analyse bereken ik de prijsniveaus van steun/weerstand op basis van de één-dag candlestick van de vorige dag. Zo blijven de prijsniveaus de hele dag geldig, maar we moeten ze de volgende dag opnieuw berekenen. Bijvoorbeeld, als we de één-dag candlestick van 02.11.06 nemen: High = 1.2786, Low = 1.2736, Close = 1.2780, dan krijgen we de niveaus voor de huidige dag die we op alle grafieken voor kortere tijdsbestekken kunnen gebruiken. De volgende dag moeten we de nieuwe niveaus berekenen.

Er zijn 3 berekeningsmethoden afhankelijk van de grootte van de voorgaande candlestick:

• Verminderde – steun/weerstand niveaus voor een zwakke markt. Als de markt is gesloten met een grote candlestick van meer dan 200 punten, is het beter om deze methode te gebruiken, aangezien een correctie wordt verwacht en de markt vlak zal zijn.
  • Normaal – steun/weerstand niveaus voor een markt met gemiddelde volatiliteit. Dagelijkse candlesticks variëren van 100 tot 200 punten. Deze methode is goed te gebruiken wanneer er een stabiele groei of daling wordt waargenomen, met candlesticks van ongeveer dezelfde grootte.
  • Uitgebreid – steun/weerstand niveaus voor een volatiele markt. Wanneer de markt zich in een driehoek vormt en vlak wordt, verwachten we dat er binnenkort een sterke beweging zal plaatsvinden en gebruiken we de niveaus met een uitgebreid prijsbereik. Welke methode hier moet worden toegepast hangt af van je eigen onderzoek en verzamelde niveau statistieken. Persoonlijk volg ik de bovengenoemde punten niet strikt (dit is gemiddeld voor het pond). Tot nu toe kies ik methoden geleid door mijn intuïtie en het verwachte prijs patroon.

Voor degenen die hier meer over willen lezen, zie: http://www.viac.ru/ds/21950

Lijst
Reactie 0