In deze blogpost wil ik jullie een handige trend estimator laten zien die lijkt op de bekende Bollinger Bands, ontwikkeld om de vertraging die vaak voorkomt bij traditionele gemiddelde technieken aan te pakken. Regelmatige gemiddelden geven je informatie over gebeurtenissen van de afgelopen helft van de gemiddelde periode. Deze estimator maakt gebruik van een algoritme dat je waarschijnlijk ook tegenkomt in de MT STD-kanaal, waarbij een rechte lijn over een vast aantal periodes wordt getrokken. Het geeft niet alleen het laatste punt weer, maar ook twee afwijkingskanalen, waarvan de breedte door de gebruiker kan worden ingesteld.
Belangrijke punten om te onthouden:
- Ik ben nieuw in MQL4-programmering (maar heb wel ervaring met programmeren in het algemeen), dus het kan zijn dat er fouten in de code staan of dat er manieren zijn om de code te optimaliseren. Laat het me weten, dan pas ik het aan!
- Ik gebruik geometrische gemiddelden in plaats van lineaire gemiddelden. Dit kun je aanpassen in de functie "get_avg" als je dat wilt. Persoonlijk vind ik geometrische gemiddelden prettiger, omdat ze minder gevoelig zijn voor uitschieters.
- Uit mijn ervaring werkt deze estimator het beste bij uurgrafieken over 5 dagen (120 punten) of bij 4-uursgrafieken over 20 dagen (120 punten).
- De afwijkingskanalen zijn geen standaardkanalen; de afwijkingen boven en onder de trend worden afzonderlijk berekend en zijn misschien niet helemaal correct (wiskunde is mijn sterke punt, statistiek iets minder...).

Reactie 0