Maximus vX Lite: Jouw Gids voor Consolidatie Trading met MetaTrader 4

Mike 2013.05.28 14:57 19 0 0
Bijlage

Hallo traders! Vandaag duiken we in de basisprincipes van de Maximus Expert Advisor, oftewel de EA, die je kan helpen bij het identificeren van consolidaties op de grafiek en het handelen op basis van deze consolidaties. Maar wat is consolidatie precies? Het is een periode op de grafiek waarin de markt vastzit en geen duidelijke beweging kan maken. Maximus houdt dergelijke consolidaties in het verleden bij, tekent ze in de grafiek en opent nieuwe deals zodra de grenzen van deze consolidaties worden bereikt.

De twee groene lijnen bovenaan duiden een koopconsolidatie aan (die ook kan leiden tot een verkoopdeal in de tegenovergestelde richting), terwijl de twee rode lijnen onderaan een verkoopconsolidatie aangeven (die ook kan leiden tot een koopdeal). De witte lijnen markeren het begin en het einde van de geïdentificeerde consolidatie. Als je geen witte lijnen ziet, betekent dit dat de consolidatie is vastgesteld op basis van pivotpunten (bijvoorbeeld 1.2500, 1.2600, 1.2700, enzovoorts voor EUR/USD). Simpel zat!

Parameters van de EA. De instellingen voor de EA zijn vergelijkbaar met die van eerdere versies van Maximus (meer info vind je in mijn profiel):

• delay_open – de tijd voordat een nieuwe deal kan worden geopend (bijv. 1 - 15 minuten, 2 - 30 minuten, enz.); de timer start opnieuw na elke handelsoperatie;
  • distance – het aantal punten vanaf de consolidatie waarna een deal opent;
  • period – de tijd waarna een nieuwe consolidatiezoektocht wordt uitgevoerd (in uren);
  • range – de minimale afstand tussen onder- en bovenconsolidaties;
  • risk – dit definieert de lotgrootte; hoe hoger de waarde, hoe lager de lotgrootte;
  • stop_loss – deze moet niet gewijzigd worden;
  • trail – deze moet meestal dezelfde waarden accepteren als de range.

Beperkingen. Deze code:

1. werkt alleen op een demo-account en alleen met EUR/USD;
  2. maakt gebruik van globale variabelen die voor elke nieuwe sessie verwijderd moeten worden;
  3. bevat niet alle functies die optimaal zouden zijn voor het finaliseren van de logica van de EA (automatische berekening en compensatie van potentiële verliezen, tracking van pieken op basis van standaarddeviatie, automatische optimalisatie van nieuwe handelsparameters, 'add-on' deals, 'tegen de trend' deals, geluiden en foutmeldingen);
  4. bevat opzettelijk een aantal fouten, dus het MAG NIET op live-accounts worden gebruikt, zelfs niet als het is aangepast;
  5. mag alleen gebruikt worden met een 5-cijferige storting.

Werkwijze. Nieuwe Forex-traders, jullie directe "ik zal je in een minuut verslaan door te testen op een periode van 3 jaar" tactiek zal je net zo vaak in de steek laten. Geen enkele EA kan een test van 3 jaar doorstaan met dezelfde parameters. Zelfs als het dat kan, zul je waarschijnlijk een bijna nulwinst behalen. De basisaanpak is dezelfde als die voor andere versies van Maximus (meer info vind je in mijn profiel). Samengevat: optimaliseer 1-1.5k variaties over een periode van 1-2 weken, match de meest winstgevende parameters en handel in de volgende week op basis van deze nieuwe parameters. Gebruik hiervoor de H1-grafiek van EUR/USD, waarbij alle berekeningen worden uitgevoerd op basis van een 15-minutengrafiek.

Brainstorm. Mijn doel is om deze consolidatie-gebaseerde handelswijze te bespreken. Ik ben benieuwd naar jullie suggesties voor verbeteringen in de consolidatie. Bijvoorbeeld, de afbeelding laat zien: 1) een consolidatie ergens in het lagere deel van een lange-termijn stijgende trend en 2) een consolidatie van een dalende trend die uitgeput is. Dit zijn verschillende soorten consolidaties. Het lijkt me logisch om een soort type-indeling te integreren en bijvoorbeeld verschillende lotgroottes te openen die passen bij verschillende consolidaties. Laat me weten wat jullie denken!

Diversen. Ik ga geen interne berichten lezen, alle discussies moeten open zijn en zich op deze pagina ontwikkelen. Als je me vraagt om 4-cijferige stortingsmethoden te implementeren, andere instrumenten, het aan te passen om zonder globale variabelen te werken, of om nog eens uit te leggen wat consolidatie is, dan ga ik gewoon geeuwen.

Lijst
Reactie 0