Hedger: De Onmisbare Order-Tool voor MetaTrader 4

Mike 2013.07.05 23:06 19 0 0
Bijlage

Hallo traders,

Vandaag wil ik jullie iets vertellen over een handige tool die ik zelf heb ontwikkeld: de Hedger. Deze EA (Expert Advisor) is ontstaan uit mijn eigen behoeften, en ik zal je kort uitleggen waar het om draait en vooral wat het niet is.

Wat het NIET is:

• Een gegarandeerde methode voor succes! Verlies is altijd mogelijk, dat moet duidelijk zijn! Soms heb ik het idee dat mensen EA's zien als een zekerheid, maar dat is niet zo.
  • Het creëert geen hedges voor je bestaande trades of andere symbolen. Dus je kunt aannemen dat dit niet gaat om het beveiligen van een positie, en dat is deels waar. Ik zal later uitleggen wat de "hedge" precies doet.
  • Zoals beschreven, is deze EA bedoeld als een orderplaatsings-tool. Het plaatst orders uitsluitend op basis van jouw ingevoerde order en stopt zijn werk zodra die trade is afgerond.

Wat het probeert te doen:

• Het stelt je in staat om het "stop-loss-niveau" verder weg te zetten dan je normaal zou doen. Het probeert ook hogere verliezen te vermijden, zelfs met een verder weg geplaatste stop-loss. Bij het creëren van de order wordt er een hedge-positie aangemaakt binnen hetzelfde symbool. Deze positie wordt gecreëerd telkens wanneer de hoofdtrade zijn "verlieszone" bereikt.
  • Ik heb opzettelijk "probeert" geschreven, omdat de methode zijn tekortkomingen heeft. Hedging op een "zero-loss-niveau" is moeilijk te bereiken door de spread. Om dit te compenseren, past de EA automatisch de hedge aan zodra dit mogelijk is om de spread van de hedge te egaliseren. Helaas lukt dit niet altijd. Als het niet lukt, heb je elke keer een 2*spread-verlies.
  • Als de hedge niet wordt geactiveerd (door slippage of de kleine afstand tussen de instapprijs en de triggerpositie), zijn er twee mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de verliezen niet te hoog oplopen:
    1. "RiskSL": Als er geen actieve hedge is, wordt het stop-loss niveau van de hoofdorder automatisch ingesteld op een definieerbare positie.
    2. "RiskHedge": Dit creëert een nieuwe hedge in de verlieszone van de hoofdtrade, ongeveer 3*spread weg van de instapprijs, als de normale hedge niet wordt geactiveerd. Dit biedt de mogelijkheid om vast te houden aan de vooraf gedefinieerde stop-loss, maar de stop-loss van deze hedge kan hogere verliezen veroorzaken dan normaal. Indien deze hedge niet wordt aangemaakt, wordt het stop-loss weer ingesteld op een definieerbaar niveau.
    3. "RiskSLN" stelt de afstand voor de stop-loss in beide gevallen in. INTEGER WAARDE! Vermenigvuldigd met *Points. Het is uiteraard niet mogelijk om beide methoden tegelijkertijd te activeren. Dit is een van de redenen waarom ik mijn EA heb geüpload. Welke je gebruikt, hangt af van de tijdsbasis waarop je handelt en is een kwestie van ervaring. Dit betekent dat deze EA kennis van trading vereist!
  • Bovendien probeert de EA verliezen te minimaliseren met een trailing-systeem. Deze functie is bedoeld om verliezen te minimaliseren, niet om winst te maken. Daarom heeft de hedge geen take-profit in de order zelf. De take-profit wordt geactiveerd als de hoofdorder wordt gestopt. Op dat moment is het verschil tussen de hedge en de hoofdorder ongeveer 2*spread. De EA probeert nu de marktprijs op een relatief kleine afstand te volgen om hopelijk minstens 2 extra punten te verdienen.
  • Een andere functie van de EA is het beëindigen van de trade als de hedges te veel verliezen veroorzaken. Dit kan worden gedeactiveerd. Als k_aktivieren = true is, wordt deze functie geactiveerd en beëindigt de hele trade als de hedges vier keer verliezen hebben veroorzaakt. Het stopt niet meteen, maar stelt een take-profit voor de hoofdorder in op een afstand van 7*spread om in ieder geval wat geld terug te krijgen.
  • De laatste functie is de 75-50 regel, die standaard is uitgeschakeld maar kan worden geactiveerd via Regel_75_50. Deze regel meet de afstand tussen de take-profit en de instapprijs van de hoofdorder. Als de marktprijs 75% van die afstand bereikt, wordt de stop-loss van de hoofdorder aangepast naar 50% van die afstand.

Belangrijk:

Deze EA werkt met OrderSelect -> "Select by position" orders! Dit betekent dat je geen andere (pending) orders in je terminal kunt hebben! Dit kan problemen veroorzaken! Misschien pas ik dit in de toekomst aan, maar momenteel heb ik daar geen tijd voor.

Houd er ook rekening mee dat deze EA nog niet perfect is en dat ik niet kan garanderen dat er geen problemen meer zijn. Als je geïnteresseerd bent in deze EA, controleer dan altijd op updates.

Test deze tool grondig voordat je het in echte trades gebruikt. Ik heb het tot nu toe alleen met een demo-account getest, dus ik kan geen "real-life" adviezen geven over hoe het omgaat met requotes en slippage.

Vergeet ook niet naar de kans-risicoverhouding te kijken. Het is mogelijk om uit de hedge te stappen zonder verliezen, maar dat lukt niet altijd. Normaal gesproken zul je kleine verliezen moeten accepteren door het sluiten van de hedge; houd dat in gedachten.

Ik waarschuw je hierbij en kan geen enkele handelsfunctionaliteit garanderen!

Let op: Het verwijderen van de expert sluit alle open orders en verwijdert alle pending orders!

Het maakt ook niet echt uit welke tijdsperiode je gebruikt. Maar wees je ervan bewust dat orders worden gesloten als je de tijdsperiode verandert tijdens een actieve trade. Zorg er dus voor dat je de EA in een aparte venster plaatst om verder te kunnen analyseren.

Er zijn twee EA's bij deze post gevoegd. Hedger_Short is voor short-orders en de andere voor long-orders. (Ik heb opzettelijk geen enkel bestand gemaakt, maar als iemand de één-bestand oplossing nodig heeft, kan ik dat toevoegen.)

Tot slot: Bedankt voor elke tester/opmerking/download! Hopelijk kan deze tool je trading verbeteren. Als er nog vragen zijn, aarzel dan niet om het te vragen! En bedankt voor je begrip dat mijn zinnen misschien niet perfect zijn; ik ben uiteraard geen native speaker ;)

Lijst
Reactie 0